In Barneveld, 1911, richtte Hendrik Antonie het bedrijf De Heus op. Hij
begon, als zoon van een molenaarsfamilie, een eigen zaak. De molen waar de
'molenaarsfamilie' begon, werd in 1786 eigendom van de familie De Heus. Deze
mooie molen werd door de schilder Ruijsdael geschilderd en is te zien in het
Rijksmuseum in Amsterdam.
Hendrik Antonie begon De Heus als een klein eenmanszaakje met paard en
wagen. Maar dit familiebedrijf groeide en groeide, want in de jaren '70 en '80
groeide De Heus uit tot één van de grootste familiebedrijven binnen de
mengvoerindustrie in Nederland. In de jaren '90 nam de Heus ook nog Brokking,
Koudijs-Wouda en Sondag over. Dit zorgde ervoor dat De Heus zich één van de
grootste mengvoerleveranciers/fabrikanten mocht noemen van heel Europa. Begin
21e eeuw ging De Heus nog verder en probeerde zich op de internationale markt
te positioneren. Dit deden ze onder andere door overnames. Het mooie van dit
bedrijf is dat, ondanks de wereldwijde ligging en de 2000 werknemers binnen het
bedrijf, dit bedrijf zich nog voor de volle honderd procent familiebedrijf mag
noemen.
Aangezien De Heus al honderd jaar door het leven gaat als een
familiebedrijf is het de missie van het bedrijf om de kwaliteit en continuïteit
van De Heus te waarborgen maar ook om verder te groeien in de
mengvoederindustrie. Door gebruik te maken van hun visie en waarden willen ze
de innovatie, vooruitgang en ontwikkeling binnen de landbouw stimuleren om zo
als onderneming te kunnen blijven bestaan en presteren.
De visie die gebruikt wordt om de missie te realiseren is om in de
landen waar De Heus actief is, de
positie waar ze nu staan te behouden of te laten stijgen. De stijging van de
positie wordt door twee zaken mogelijk gemaakt: efficiëntie met betrekking tot
schaalvergroting en optimalisatie van de toegevoegde waarden van de Heus, zoals
kennis van de veehouderij, productie en voedingsleer (oftewel nutritie).
Binnen iedere onderneming staan er bepaalde waarden centraal die per bedrijf gigantisch kunnen variëren. Bij De Heus staan betrokkenheid, samenwerking,
loyaliteit en voedselveiligheid centraal.
Om de klanten van De Heus bij te kunnen houden in hun wensen en ideeën
is het belangrijk dat De Heus sterk betrokken is bij de gehele bedrijfsvoering.
De samenwerking tussen boer en voedingsleverancier is dus belangrijk, maar ook
de kwaliteit binnen de samenwerking met verschillende mensen, afdelingen, organisaties of zelfs hele ketens is van
groot belang. Relaties tussen verschillende partijen is de drijfveer van de
onderneming, vandaar ook dat loyaliteit hoog in het vaandel staat. Door de
functie van het bedrijf: voer leveren, dient de voedselveiligheid hoog te zijn.
Levering van voeding brengt namelijk veel verantwoordelijkheid met zich. Om de
voedselveiligheid zo goed mogelijk te waarborgen moet de communicatie met
andere schakels binnen de productiekolom dan ook transparant en open gebeuren.
Hoe mooi een missie en visie ook zijn, ze moeten ook daadwerkelijk
uitgevoerd kunnen worden. Hier stellen bedrijven regels voor op die ze de
strategie noemen. De strategie van De Heus om door te groeien in diervoeders
wordt ondersteund door groei aan kennis, samenwerking en financiële middelen. De
Heus staat open voor ideeën om hun marktaandeel te kunnen vergroten binnen
Nederland. Ook in Polen, het tweede thuis van De Heus, gaan ze op zoek naar
mogelijkheden om de leidende positie die ze daar hebben te kunnen versterken
door eventuele overnames van kleinere ondernemingen. Om risico's te voorkomen binnen
een bepaald land doet de Heus aan risicospreiding door onder andere
verspreiding in regio's, maar ook in productgroepen. Spreiding op internationaal niveau kan
veroorzaakt worden door investering in groei van zelfstandigen, investeringen
in productiemiddelen in samenwerking met partners uit het desbetreffende land
maar ook door overnames.
Zoals al eerder gezegd is, is voedselveiligheid heel erg belangrijk.
Dit kan alleen maar wanneer kwaliteit heel hoog in het vaandel staat. Door de
grote 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' die De Heus draagt in verband met
de voedselproductie, lange ketens en heel veel grondstoffen, is De Heus
aangesloten bij GMP+. GMP+ is een kwaliteitsborgingsysteem, die de kwaliteit
waarborgt van diervoeders. Daarnaast wordt er veel zorgvuldigheid geëist van
medewerkers en leveranciers.
Een fout bij één van de grondstoffen levert een fout bij de voeders.
Dit is de reden dat De Heus het informatiesysteem: Feed-trac, geintroduceerd
heeft om grondstoffen te kunnen traceren. Zoals De Heus
zegt:"Kwaliteitsborging is een continu proces waarmee we door de hele
organisatie heen voortdurend bezig zijn."
De kennis speelt binnen De Heus een grote rol om hun kwaliteit te
waarborgen. Het voordeel is dan ook de locatie van het hoofdkantoor van De
Heus. Dit kantoor ligt in Ede, dichtbij de Animal Science Group en Universiteit
Wageningen. Ook is De Heus lid van het European Feed Team. Dit is een team van grote,
Europese mengvoeder-fabrikanten. Daarnaast heeft De Heus een eigen 'Research &
Development' afdeling op het gebied van nutritie, die goed geschoolde nutritionisten
ondersteunt. Binnen deze afdeling zijn er ook mogelijkheden om proeven te doen
met betrekking tot varkens, melkvee, legkippen, vleeskuikens, moederdieren en
kalkoenen. De proeven die hier gedaan worden, worden gedaan met zo min mogelijk
dieren, maar wel op een manier zodat er snel een statistische betrouwbaarheid
kan worden aangetoond.
Veevoeding is één ding, maar aangezien deze voeding geproduceerd moet
worden, gevoerd wordt aan vee en geleverd aan een sector, dient ook hier kennis van te
zijn bij de medewerkers. Op deze manier kan De Heus hulp bieden op gebied
van rassen, ventilatie, diergezondheid in plaats van alleen over diervoeding.
Om deze kennis te verkrijgen en om deze kennis over te brengen worden de medewerkers
hierop getraind.
De Heus in het kort:
- Geschiedenis: familiebedrijf al vanaf 1911, opgezet door Hendrik
Antonie de Heus;
- Missie: kwaliteit en continuïteit waarborgen;
- Visie: positie binnen de markt behouden of verbeteren o.a. door goede
kennis op het gebied van veevoeding, productie en de veesector;
- Belangrijkste waarden: betrokkenheid, samenwerking, loyaliteit,
voedselveiligheid;
- Strategie: doorgroeien door kennis verschaffen, bedrijfsovername en
risicospreiding;
- Kwaliteit: gewaarborgd door
GMP+ en feed-trac;
- Kennis: verkregen door Animal Science Group, Universiteit Wageninge
en Europea Feed Team.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten