Stage bedrijf

Naast mijn stage in Oostenrijk zal ik stage gaan lopen bij een mengvoerleverancier. Hiervoor ben ik op pad geweest naar Ede en heb ik een gesprek gehad bij De Heus. Nu is het nog wachten of ik voor hen een opdracht mag doen...
In Barneveld, 1911, richtte Hendrik Antonie het bedrijf De Heus op. Hij begon, als zoon van een molenaarsfamilie, een eigen zaak. De molen waar de 'molenaarsfamilie' begon, werd in 1786 eigendom van de familie De Heus. Deze mooie molen werd door de schilder Ruijsdael geschilderd en is te zien in het Rijksmuseum in Amsterdam.

Hendrik Antonie begon De Heus als een klein eenmanszaakje met paard en wagen. Maar dit familiebedrijf groeide en groeide, want in de jaren '70 en '80 groeide De Heus uit tot één van de grootste familiebedrijven binnen de mengvoerindustrie in Nederland. In de jaren '90 nam de Heus ook nog Brokking, Koudijs-Wouda en Sondag over. Dit zorgde ervoor dat De Heus zich één van de grootste mengvoerleveranciers/fabrikanten mocht noemen van heel Europa. Begin 21e eeuw ging De Heus nog verder en probeerde zich op de internationale markt te positioneren. Dit deden ze onder andere door overnames. Het mooie van dit bedrijf is dat, ondanks de wereldwijde ligging en de 2000 werknemers binnen het bedrijf, dit bedrijf zich nog voor de volle honderd procent familiebedrijf mag noemen.  

Aangezien De Heus al honderd jaar door het leven gaat als een familiebedrijf is het de missie van het bedrijf om de kwaliteit en continuïteit van De Heus te waarborgen maar ook om verder te groeien in de mengvoederindustrie. Door gebruik te maken van hun visie en waarden willen ze de innovatie, vooruitgang en ontwikkeling binnen de landbouw stimuleren om zo als onderneming te kunnen blijven bestaan en presteren.

De visie die gebruikt wordt om de missie te realiseren is om in de landen waar De Heus actief is,  de positie waar ze nu staan te behouden of te laten stijgen. De stijging van de positie wordt door twee zaken mogelijk gemaakt: efficiëntie met betrekking tot schaalvergroting en optimalisatie van de toegevoegde waarden van de Heus, zoals kennis van de veehouderij, productie en voedingsleer (oftewel nutritie).

Binnen iedere onderneming staan er bepaalde waarden centraal die per bedrijf gigantisch kunnen variëren. Bij De Heus staan betrokkenheid, samenwerking, loyaliteit en voedselveiligheid centraal.

Om de klanten van De Heus bij te kunnen houden in hun wensen en ideeën is het belangrijk dat De Heus sterk betrokken is bij de gehele bedrijfsvoering. De samenwerking tussen boer en voedingsleverancier is dus belangrijk, maar ook de kwaliteit binnen de samenwerking met verschillende mensen, afdelingen,  organisaties of zelfs hele ketens is van groot belang. Relaties tussen verschillende partijen is de drijfveer van de onderneming, vandaar ook dat loyaliteit hoog in het vaandel staat. Door de functie van het bedrijf: voer leveren, dient de voedselveiligheid hoog te zijn. Levering van voeding brengt namelijk veel verantwoordelijkheid met zich. Om de voedselveiligheid zo goed mogelijk te waarborgen moet de communicatie met andere schakels binnen de productiekolom dan ook transparant en open gebeuren.

Hoe mooi een missie en visie ook zijn, ze moeten ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden. Hier stellen bedrijven regels voor op die ze de strategie noemen. De strategie van De Heus om door te groeien in diervoeders wordt ondersteund door groei aan kennis, samenwerking en financiële middelen. De Heus staat open voor ideeën om hun marktaandeel te kunnen vergroten binnen Nederland. Ook in Polen, het tweede thuis van De Heus, gaan ze op zoek naar mogelijkheden om de leidende positie die ze daar hebben te kunnen versterken door eventuele overnames van kleinere ondernemingen. Om risico's te voorkomen binnen een bepaald land doet de Heus aan risicospreiding door onder andere verspreiding in regio's, maar ook in productgroepen.  Spreiding op internationaal niveau kan veroorzaakt worden door investering in groei van zelfstandigen, investeringen in productiemiddelen in samenwerking met partners uit het desbetreffende land maar ook door overnames.

Zoals al eerder gezegd is, is voedselveiligheid heel erg belangrijk. Dit kan alleen maar wanneer kwaliteit heel hoog in het vaandel staat. Door de grote 'maatschappelijke verantwoordelijkheid' die De Heus draagt in verband met de voedselproductie, lange ketens en heel veel grondstoffen, is De Heus aangesloten bij GMP+. GMP+ is een kwaliteitsborgingsysteem, die de kwaliteit waarborgt van diervoeders. Daarnaast wordt er veel zorgvuldigheid geëist van medewerkers en leveranciers.

Een fout bij één van de grondstoffen levert een fout bij de voeders. Dit is de reden dat De Heus het informatiesysteem: Feed-trac, geintroduceerd heeft om grondstoffen te kunnen traceren. Zoals De Heus zegt:"Kwaliteitsborging is een continu proces waarmee we door de hele organisatie heen voortdurend bezig zijn."

De kennis speelt binnen De Heus een grote rol om hun kwaliteit te waarborgen. Het voordeel is dan ook de locatie van het hoofdkantoor van De Heus. Dit kantoor ligt in Ede, dichtbij de Animal Science Group en Universiteit Wageningen. Ook is De Heus lid van het European Feed Team. Dit is een team van grote, Europese mengvoeder-fabrikanten. Daarnaast heeft De Heus een eigen 'Research & Development' afdeling op het gebied van nutritie, die goed geschoolde nutritionisten ondersteunt. Binnen deze afdeling zijn er ook mogelijkheden om proeven te doen met betrekking tot varkens, melkvee, legkippen, vleeskuikens, moederdieren en kalkoenen. De proeven die hier gedaan worden, worden gedaan met zo min mogelijk dieren, maar wel op een manier zodat er snel een statistische betrouwbaarheid kan worden aangetoond.

Veevoeding is één ding, maar aangezien deze voeding geproduceerd moet worden, gevoerd wordt aan vee en geleverd aan een sector, dient ook hier kennis van te zijn bij de medewerkers. Op deze manier kan De Heus hulp bieden op gebied van rassen, ventilatie, diergezondheid in plaats van alleen over diervoeding. Om deze kennis te verkrijgen en om deze kennis over te brengen worden de medewerkers hierop getraind.

De Heus in het kort:
- Geschiedenis: familiebedrijf al vanaf 1911, opgezet door Hendrik Antonie de Heus;
- Missie: kwaliteit en continuïteit waarborgen;
- Visie: positie binnen de markt behouden of verbeteren o.a. door goede kennis op het gebied van veevoeding, productie en de veesector;
- Belangrijkste waarden: betrokkenheid, samenwerking, loyaliteit, voedselveiligheid;
- Strategie: doorgroeien door kennis verschaffen, bedrijfsovername en risicospreiding;
 - Kwaliteit: gewaarborgd door GMP+ en feed-trac;
- Kennis: verkregen door Animal Science Group, Universiteit Wageninge en Europea Feed Team.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten